Kuvitettuja kirjoja ja kirjoja kuvituksesta.

6.12.06

Mechanical Illustrations (BBS Illustration Series)



Kustantaja Bijutsu Shuppan-Sha (1991)
Koko 221 mm X 300 mm
Sivumäärä 105
ISBN 4568790077

BBS on japanilainen kustantamo, joka on julkaissut 1980 ja -90 -luvuilla erinomaisia kokoelmakirjoja japanilaisista kuvittajista kattaen eri aihepiirejä. Ajan kanssa toivon voivani esitellä muutkin kirjat. Kirjojen perusteella saa hyvän kuvan siitä, kuinka monipuolinen ja tasokas on japanilaisen realistisen kuvituksen huippu ollut pari vuosikymmentä sitten. Omasta mielestäni tuosta on tultu paljon alaspäin, sillä kun viimeksi katsoin vuosittain julkaistavaa kuvittaja-katalogia, edustavat samat vanhat parrat edelleen niitä parhaita tekijöitä.

Mielikuvani on, että japanilainen kuvitus mielletään useimmiten teknisten vempainten kuvittamiseksi. Se ei todellakaan ole mikään lopullinen totuus aiheesta ja kattaa todellisuudessa vain osan siitä, millaista kuvitusta Japanissa on tuotettu. Silti mielikuva ei ole täysin väärä. Etenkin 80-luvulla tuntui olevan markkinoilla teknisesti uskomattoman taitavia tekijöitä, joista moni teki kuvituksia laitteista tai esineistä. Olen vahvasti sitä mieltä, että japanilaiset kuvittajat olivat tuolloin ja ovat edelleenkin parhaita teknisten kuvitusten tekijöitä koskaan. Jotenkin japanilaiselle mentaliteetille on sopinut äärettömän pikkutarkka nyhräys ja kiinnostus laitteisiin ja niiden rakenteisiin.

Tällaisia kuvituksia, kuin mitä Mechanical Illustration esittelee, tuskin enää tehdään kovin paljoa käsin. Tietokoneet ovat tulleet ja muuttaneet esittämisen tekniikoita. Nykyään on niin helppo käyttää valmiita kolmiulotteisia rakennepiirustuksia ja kuvata niiden avulla tuote eri kulmista. Tulevaisuudessa on epäilemättä hankala ymmärtää, kuinka joku saattoi joskus tehdä läpileikkauskuvituksen alusta loppuun käsin, piirtäen ja maalaten jokaisen mutterin, kiillon ja heijastuksen miltei valokuvamaisella tarkkuudella. Itse asiassa moni kirjan kuvista näyttää paremmalta kuin mitä tietokoneella tehdyt kuvitukset yleensä. Tietokoneella renderöidyt kuvat ovat monesti hyvin kliinisen ja muovisen oloisia. Kirjan kuvituksissa samanlaista pehmeyttä kuin valokuvissa. Toki kirjasta löytyy myös kuvituksia, joissa kädenjälki on vahvempi. Maalauksellisuutta ei ole pyritty peittelemään vaan siveltimen on annettu luoda kuvalle tunnelmaa. Valitettavasti upeat historiallisia höyryjunia esittelevät kuvat olivat niin isoja, että ne menivät aukeaman yli, joten niiden skannaaminen kokonaisina ei ollut mahdollista.

Vaikka kuvitusten laatu on suureksi osaksi pöyristyttävän hyvää, on joissakin kuvituksissa nähtävissä tuolloin yleisenä työvälineenä käytetyn kynäruiskun maneereita, joita ovat liiallinen löysyys tai sitten sapluunamainen terävyys. Suurin osa kuvittajista hallitsee kuitenkin tekniikkansa niin hyvin, ettei moisesta ole merkkiäkään. Ja nämä "huonommatkin" ovat samalla tasolla kuin muiden maiden parhaimpien työt. Kuvien pikkutarkkuus on sitä luokkaa, että ne on maalattu pääasiassa siveltimellä ja ruiskua on käytetty isompien alueiden pintoihin ja sävyjen tasoittamiseen. Maalausalustat, kuten Crescent Illustration Boardit 200 ja 215 tarjoavat pinnan, joka mahdollistaa erittäin hyvän sävyjen sulautumisen ja partaveitsenterävän viivan maalaamisen.

14 kuvittajasta on kirjan lopussa yhteystiedot sekä lyhyt esittely ja jokaisesta 106 kuvituksesta on taulukkoon kirjattu käytetty tekniikka, koko, vuosi ja käyttötarkoitus. Tämä on myös ominaisuus, joka toistuu muissakin BBS:n kirjoissa. Näytteiksi valitsin pari kenkäkuvitusta omalta professoriltani, Noristugu Odalta. Hänen kuvituksestaan on myös näyte Japaninpäiväkirjassani. Kannen kuvitus on Hide Nakajiman. Lentokonekuva on Gorô Shimaokan ja moottorin läpileikkauskuva Makoto ôuchin.


2 Kommentit:

At 07 joulukuu, 2006 00:06, Anonymous Reko tuohtuneena parkaisi...

Hienoa tavaraa. Samanlaista mentaliteettia on nähtävissä nykyään illustrator-kuvittajilla nimenomaan japanin suunnalta. Vektorit on väännetty sellaiseen muotoon, ettei niitä erota oikeasta valokuvasta. Pikkutarkkaa ja teknistä vääntöä sekin.

 
At 07 joulukuu, 2006 08:34, Blogger Archipictor tuohtuneena parkaisi...

Voi olla hyvinkin totta. En ole liiemmin perehtynyt nykyisiin teknisiin kuvituksiin, mutta en minäkään usko, että se japanilaisten into ja kiinnostus viilata kuvia mahdollisimman pitkälle olisi kadonnut minnekään. Itse vain en ole ollut erityisen kiinnostunut tietokoneesta työvälineenä, joten alan seuraaminen on siltä osin ollut hivenen heikompaa. Ongelma on tietysti myös siinä, että nykyään ei juurikaan julkaista kirjoja, kuten tämä Mechanical Illustrations.

 

Lähetä kommentti

<< Home