Akira Mohri Illustration / 毛利彰イラストレーション

Akira Mohri

Tekijä Akira Mohri
Kustantaja 徳間書店 1991
Koko 228 mm X 298 mm
Sivumäärä 157
ISBN 4194144805

Ihastuin Akira Mohrin (1935-2008) kädenjälkeen Japanissa asuessani ja tutustuessani heidän kuvittajiinsa. Hänen kuviinsa tuntui törmäävän usein etenkin samurai-ajasta kertovissa kirjoissa. Hänellä oli juuri tuollaisiin historiallisiin kuvauksiin täydellisesti sopiva orgaaninen tyyli, jossa siveltimen jälki sai elää. Siinä missä useampi 1970-90 -luvulla kuvituksia tehnyt kuvittaja pyrki peittämää siveltimenjäljen teknisellä ruiskumaalauksella, antoi Mohri maalausjäljen näkyä.

Japanilaisen Wikipedian mukaan hän työskenteli vuodesta 1957 vuoteen -71 muotikuvitusten parissa mutta ryhtyi tämän jälkeen vapaaksi kuvittajaksi, tehden kirjankansia, elokuvajulisteita ja mainoksia. Muistan nähneeni hänen kuvituksiaan jokaisessa realistista kuvitusta esittelevässä kirjassa, missä hänen erikoisuutensa vaikutti olevan juuri historialliset aiheet.

Akira Mohri

Tämä kirja on jonkinlainen läpileikkaus kaikista erilaisista ympäristöistä, joissa hänen kuvituksiaan on ilmestynyt. Aihepiirit vaihtelevat alastonkuvista maisemiin. Huolimatta aihepiiristä tyyli on selkeästi tunnistettavissa. Maalaukset ovat realistisia ja yksityiskohtaisia mutteivat lainkaan hengettömiä. Tämän päivän ylityöstettyjen ja loppuun asti hiottujen digitaalisten maalausten rinnalla ne näyttävät edelleen raikkailta. Vaikka suurin osa kuvituksista on tehty akryyleillä, on joukossa myös monta sivua mustavalkoisia lehdissä ilmestyneitä lyijykynäkuvituksia. Mielenkiintoista muuten on se, että nämä lyijykynäkuvitukset on painettu päällystämättömälle paperille, värikuvien ollessa päällystetyllä paperilla. Ratkaisu on toimiva ja kertoo kustantajan hyvästä mausta.

Japanilaiset kuvittajat ilmaisivat mielipiteenään moneen otteeseen minulle, että länsimaalaiset eivät osaa kuvata japanilaisia oikein eivätkä japanilaiset eurooppalaisia. Ajatuksessa piilee totuuden hiven, sillä elämänsä tietyssä ympäristössä elänyt havainnoi pieniä yksityiskohtia paremmin kuin ulkopuolelta katsova. Tätä on myös havaittavissa Akira Mohrin kohdalla, sillä hänen kuvitustensa länsimaalaiset lapset ovat monesti kuin samasta puusta veistetyt.  Luultavasti hänellä on ollut käytettävänään vain yksi malli, joka on sitten saanut toimia monena. Sen sijaan japanilaisissa hahmoissa on elävyyttä ja uskottavuutta. Toki tunnetut länsimaalaiset hahmot ovat erittäin näköisiä.

Akira Mohri

Kirjassa on myös näille japanilaisille kuvituskirjoille tyypilliseen ja erinomaiseen tapaan myös lyhyt kuvaus siitä, miten kuvitus syntyy. Täytyy olla myös kiitollinen, että tämä on kirjoitettu englanniksi. Kuvitus aloitetaan luonnoksella, joka siirretään sitten piirustusalustalle. Sen jälkeen kuva piirretään ja sävytetään tarkasti lyijynällä, mitä seuraa ohuet akryylilaveeraukset, joiden päälle hän sitten maalaa peittävämpiä kerroksia.

Akira Mohri

Akira Mohri was a grand old man of historical illustration in Japan. You seem to find his illustrations in almost every book about samurai history. He had other subjects too but everything was done in his painterly realistic style. He was great at depicting Japanese people but in my opinnion, especially his illustrations of western children were not so succesful – perhaps he had only only model. The book has also many pages of editorial illustrations done with pencil. As it seemed often to be, there is also a couple of pages with pictures describing his painting methods.

Tags: , , ,

Leave a Reply

About this blog

Kuvittaja Ossi Hiekkalan blogi. Uutisia, kuvituksia, taidekirjoja ja kaikkea kuvittamisesta.

Illustrator Ossi Hiekkala's blog. News, illustrations, art books and all things illustrated.

Search

Archive

Subscribe