An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

Tekijä James H. Duff
Kustantaja Bulfinch 1996
Koko 277 mm X 233 mm
Sivumäärä 210
ISBN 0821216562

Kun kerran edellinenkin esitelty kuvittaja oli raskaan sarjan tekijä, on syytä jatkaa samassa painoluokassa. Nyt esittelyn kohteena olevassa kirjassa on kolme taiteilijaa, joita yhdistää isä-poika-pojanpoika -suhde. Näistä erityisesti tämän blogin kannalta kiinnostavin on taiteilijasuvun vanhin, N.C. Wyeth. Tuntematon ei ole hänen poikansakaan Andrew Wyethkään. Lisäksi osansa saa myös James Wyeth.


Minulle Newell Convers Wyeth (1882-1945) on ehkäpä se kovin tekijä kautta aikain. Hänelle ovat lukuisat kuvittajat velkaa. On vaikea kuvitella millainen kuvituksen maailma olisi ilman häntä mutta taatusti se olisi erilainen ja paljon köyhempi. N.C. Wyeth, kuten hänet yleisesti tunnetaan, oli Howard Pylen, jota monesti pidetään myös eräänlaisena amerikkalaisen kuvitustaiteen isähahmona, oppilas ja kuului tämän Brandywine -kuvituskouluun, joka jalosti myös muita erinomaisia kuvittajia kuten Harvey Dunn, Frank E. Schoonover ja Dean Cornwell muutama mainitakseni. He, kuten myös esim. Maxfield Parrish muodostivat amerikkalaisen kuvituksen kultakauden uskomattoman lahjakkaan perustan.

N.C. Wyeth tunnetaan kenties parhaiten hänen Robert Louis Stevensonin Aarresaareen tekemistään kuvituksista, jotka ovat edelleenkin tänä päivänä ylittämättömiä suorastaan raa´assa ilmaisuvoimassaan. Wyethin siveltimenjäljet ovat kuin voimakkaan miekkataiturin sivallukset: ruhjovat mutta tarkalleen siinä, missä niiden kuuluu ollakin. Hän ei hienostele öljyvärien sävyillä vaan antaa katsojan kuvitella ne sinne. Hän on myös koloristi: uskomaton rohkeus käyttää kylläisiä sävyjä pelottaisi heikompaa tekijää. Wyeth ei kuitenkaan hajota kuvaa maalioksennukseksi, josta ei saa mitään tolkkua vaan värit toimivat loistavasti yhteen.

"The Black Spot" by N.C. Wyeth / An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

"The Black Spot" by N.C. Wyeth / An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

Valo on N.C. Wyethin maalauksissa äärettömän tärkeä elementti. Hänen valonsa on lämmintä, tuli se sitten laskevasta kesäisestä auringosta tai lyhdystä. Monissa kuvissa taustalta tuleva valo muuttaa etualan hahmot miltei pelkiksi silhueteiksi. Wyeth onkin mielestäni yksi ehdottomasti lahjakkaimmista valon käyttäjistä kuvittajien kunniakkaassa joukossa.

Wyeth maalasi suurimmaksi osaksi kuvituksia historiallisiin seikkailuromaaneihin, kuten edellä mainittu aarresaari, Daniel DefoenRobinson Crusoe ja moniin keskiaikaisiin ritaritarinoihin. Vahvan osuuden hänen tuotannostaan ovat saaneet myös Amerikan lännestä ja etenkin intiaaneista tehdyt kuvat. Wyeth itse asiassa matkusti nuorena miehenä länteen ja maalasi näkemäänsä. Pitää muistaa, että “villi länsi” oli lähihistoriaa Wyethin aikakaudella. Hänen kuvituksissaan intiaanit kuvataan arvokkaina ja vahvoina hahmoina, kaukana Hollywoodin länkkäreiden verenhimoisista villeistä.

"Old Bew" by N.C. Wyeth / An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

"Old Bew" by N.C. Wyeth / An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

Valitettavasti Wyeth iän myötä koki enemmän ja enemmän tarvetta tulla arvostetuksi “oikeana” taiteilijana eikä vain “pelkkänä” kuvittajana. Hänen elämänsä päättyi traagiseen onnettomuuteen 1945.

N.C. Wyeth ei ollut aikaansaapa pelkästään kuvittajana vaan toimi lähtölaukauksen antajana parille uudelle sukupolvelle taiteilijoita. Hänen poikansa Andrew lienee isäänsäkin tunnetumpi. Hän on yksi 1900-luvun amerikkalaisen realistisen maalauksen keskeisistä nimistä. Andrew Wyethin tunnetuin teos on Christinan maailma, joka lienee niin tunnettu, ettei sitä ole katsottu tarpeelliseksi painaa isolla yhteenkään Wyethin sukua esittävään kirjaan, joita minä omistan. Hänen temperalla ja akvarellein tekemänsä työt erovat isänsä maalauksista kuin yö ja päivä. Hänen töidensä väriskaala on kapea ja murrettu. Hän on myös tarvittaessa hyvinkin pikkutarkka – piirre, jota N.C. Wyethin töissä ei liiemmin ollut. Väripinnat ovat usein läpikuultavia. Myös hänen töissään valolla on merkitystä mutta valon väri on viileä, syksyinen.

James Wyeth on Andrewin poika ja kirjan kolmas päähenkilö. Hänen maalauksensa muodostavat jollain tavalla hauskan synteesin isänsä ja isoisänsä töistä. Jotain N.C. Wyethin maalauksista on aistittavissa muuten isänsä tyyliä lähellä olevasta jäljestä. James Wyeth on isäänsä rohkeampi värien käyttäjä mutta ei mielestäni käytä niitä yhtä toimivasti kuin N.C. Wyeth. Hänen maalauksistaan maatilan eläimet ovat vahviten edustettuina mutta myös muotokuvia esiintyy, mm. maalaus Andy Warholista. Valonkäytössäkin hän on perinyt jotain isoisältään.

Kirjan sisältö on varsin tasapuolisesti jaettu kaikkien kolmen kesken, N.C. Wyethin saadessa kuitenkin pienoisen lisän. Tekstiä on kiitettävästi, kuitenkin pääpainon ollessa kuvilla. Kuvat on valitettavasti miltei kaikki sovitettu samaan muottiin, välittämättä niiden originaalimuodosta. Näin joistain kuvista rajautunee jotain pois. Lisäksi mielenkiintoista on myös se, kuinka eri painoksien värit eroavat toisistaan. Tämän kirjan japaninkielinen painos oli myös japanilaisen yliopistoni kirjastossa ja sen kuvien värit olivat paljon kirkkaamat ja vaaleammat. Olin oman kirjani perusteella mieltänyt monien maalauksien värit paljon tummemmiksi. Japaninkielisestä versiosta paljastuikin paljon enemmän yksityiskohtia. Harmillista, että tästä kirjasta saanee kuvista väärän käsityksen.

"Israel Hands" by N.C. Wyeth / An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

"Israel Hands" by N.C. Wyeth / An American Vision: Three Generations of Wyeth Art

Koska tämä blogi on keskittynyt kuvittajiin, on mukana vain esimerkkejä N.C. Wyethin kuvituksista. Häntä esittelevistä muista kirjoista kirjoitan jatkossakin. Niistä on saatavissa kuvia, joissa N.C. Wyethin tapa käyttää värejä näkyy selvemmin.

(Julkaistu aikaisemmin / Published earlier 14.04.2006)

This book presents us the three generations of a famous artists from the same family, Newell Convers Wyeth, Andrew Wyeth and James Wyeth.

Newell Convers Wyeth (1882-1945) is without question one of the greatest and most influential illustrators of all times. For me, he is the ultimate illustrator, a master without equal. So many artists own so much for him that it would take too much time to list even a portion of them. He was studying painting in a famous Brandywine school where his teacher was Howard Pyle, who is considered by many as the father of American illustration. The school brought us many other famous illustrators like Harvey Dunn, Frank E. Schoonover and Dean Cornwell.

N.C. Wyeth is best-known of his illustrations for Robert Louis Stevenson’s Treasure Island. His painting style is rough but precise. There are no unnecessary values or details. The use of light is in very important part as it creates the mood, tells the story and concentrates the viewers eye to the focal point of the painting. His paintings are also colourful and he has not been afraid of using saturated colours.

He was a famous illustrator in his time, painting often illustrations for classic adventure stories. He was also very interested in portraying American natives and wild west, which we have to remember, was not far history when he was living The natives in his illustrations are strong and proud, not the savages we have used to see in the movies. Unfortunately for him, he wanted to be recognized as a fine artist, not “just” an illustrator. He never succeeded in this as he died in tragic accident in 1945.

However, his son Andrew Wyeth (1917-2009) became very famous fine artist. He is probably better known than his father among fine art circles. Andrew Wyeth’s probably best-known painting is Christina’s World. He painted with tempera, using subdued palette. His works are very different from his father’s with delicate transitions and details.

Andrew Wyeth’s son James (1946) followed his father’s steps as a fine artist. His subjects are often from rural America, farm animals and landscapes. As his father, his style is realism. He has also painted portraits, including Andy Warhol’s.

Unfortunately I have noticed there are differences among the versions of this book. In my Japanese university’s library there was a Japanese translation and the colours were more saturated when in this book they are rather murky. Also, because of the design, many of the paintings are cropped so part of the picture is missing. Luckily there are other books presenting Wyeths’s works so it is possible to see them in better form. All the pictures are from N.C. Wyeth as he is the illustrator of the family.

Tags: , , , , ,

Leave a Reply

About this blog

Kuvittaja Ossi Hiekkalan blogi. Uutisia, kuvituksia, taidekirjoja ja kaikkea kuvittamisesta.

Illustrator Ossi Hiekkala's blog. News, illustrations, art books and all things illustrated.

Search

Archive

Subscribe