Maailmanlopun rasterit / Apocalyptic halftones

Åbocalypse 2012, kuvittaja / illustrator Ossi Hiekkala 2012

Åbocalypse 2012, kuvittaja / illustrator Ossi Hiekkala 2012

Tähtivaeltaja-lehdessä 3/12 Toni Jerrman kehui “Åbocalypse 2012” -antologiaan tekemääni sarjakuvaa varsin vuolaasti.

“Albumin kannesta vastaava Ossi Hiekkala on jo moneen otteeseen todistanut olevansa ammattitaitoinen kuvataiteilija, mutta nyt hän osoittaa kuuluvansa myös suomalaisten sarjakuvapiirtäjien eliittiin. Nimetön yksisivuinen vitsipläjäys maailmanlopun julistajista on oivaltavaa mustavalkosarjakuvaa, joka saa janoamaan lisää samanlaista jälkeä.”

Moinen kehu saa minut suorastaan hämilleni, etenkin kun se tulee varsin tunnetulta kriitikolta. Klikkaa ylläolevaa kuvaa nähdäksesi sarjakuvan isommassa koossa, jotta voit itse päättää, oletko samaa mieltä. Kannustaahan tuo toki tekemään lisää ja joitakin suunnitelmia onkin käynnissä.

Sarjakuvaan liittyy kuitenkin yksi tekninen ongelma, jonka mielelläni toisin esiin. Päätin rasteroida kuvan ja sen sijaan, että olisin laittanut kuvaan harmaasävyn ja antanut painokoneen päättää miltä jälki näyttää, päätin tehdä oman digitaalisen “rasterikalvon”. Sinällään yksinkertainen kalvo oli helppo tehdä mutta ikävä kyllä lopputulos painetussa kuvassa jättää toivomisen varaa. Alla kuvailen käyttämääni tekniikkaa.

1

1

1) Yksityiskohta kuvasta ilman rasteria.

2

2

2) Teen uuden harmaasävytiedoston, joka on saman kokoinen viivakuvan kanssa. Täytän sen 20 % harmaalla ja muutan Bitmap-tiedostoksi, jossa on sama resoluutio kuin viivakuvassakin mutta Method on Halftone Screen.

Kokeilemalla eri vaihtoehtoja linjatiheyden kanssa päädyn käyttämään 90 linjaa / tuuma.

3

3

3) Lopputulos on tämä. Kopioin kuvan ja liitän sen viivapiirroskuvan päälle omalle tasolleen (viivapiirros on ensin muutettu Bitmap-tilasta harmaasävyksi). Tämän jälkeen muutan päällä olevan rasteritason määrittelyksi Multiply.

4

4

4) Quick Mask Modessa maskeeraan siveltimellä ne alueet (punaisella), joiden päälle haluan rasterin asettuvan, jonka jälkeen asetan rasteritason päälle Layer Maskin.

5

5

5) Nyt kuva on valmis ja voin yhdistää koko kuvan yhdeksi Bitmap-tiedostoksi.

Kun tulostin kuvan omalla tulostimellani lopullisessa koossa, rasteri näytti toimivan hyvin. Ikävä kyllä lopullisessa painotuotteessa ilmenee lievää moirétta, kuin pieniä laatikoita (se näkyy paremmin painotuotteessa ja pienemmässä koossa). Periaatteessa tekemäni rasterin pitäisi toimia kuten vanhanaikaisen rasterikalvon ja kuvan ollessa puhdas viivakuva tulostua toivomallani tavalla. En osaa sanoa, missä on vika. Onko painotalon omissa säädöissä joku vika vai onko painoon toimitetussa pdf-tiedostossa ollut säädöt, jotka aiheuttavat tuon ongelman? Ymmärtääkseni antologia oli painettu digipainossa. Olisiko perinteinen offset toiminut paremmin? Vai onko vika ollut kuvan tekijässä? Valistuneet arvaukset tai varmat tiedot otetaan ilolla vastaan vaikka kommentteihin.

EDIT: Vaikuttaisi siltä, että sarjakuvaa on skaalattu n. 6% suuremmaksi kuin mitä originaalitiedosto on. Olisiko syy tosiaan tässä, kuten kommenteissa ja muualla on veikkailtu?

Painettu / printed

Painettu / printed

 

Painettu / printed

Painettu / printed

I got a rather flattering review for my one-page comic for “Åbocalypse 2012” anthology from Toni Jerrman in Tähtivaeltaja sci-fi fanzine 3/12. He stated it shows that yours truly belongs to the elite of the Finnish comic artists. I was bit surprised by this but of course took it as a great compliment and feel encouraged to produce something really worthy of a mention.

There is a one technical problem that I would like to bring out. I decided to put a halftone screen over the comic, and instead of simply filling some areas with gray colour and let the printer define how it comes out, I chose to make my own digital “halftone sheets”. Fundamentally it was easy to make a simple sheet but unfortunately the result left something to desire. I will describe the way I did it.

1) A detail of lineart without halftone screen.

2) I make a new grayscale file, the same size as the lineart picture. I fill it with 20% gray and change to Bitmap, with the same resolution as in the lineart picture but with Method as Halftone screen. I test different frequencies of lines / inch and end up using 90.

3) Here is the result. I copy the rasterized picture and paste it on top of the lineart picture on its own layer (the image mode of the lineart was first changed from Bitmap to Grayscale). After this I change the layer mode to Multiply.

4) At the Quick Mask Mode I mark with brush the areas (in red) I like to be covered with the halftone screen and add a Layer Mask on the same layer as the halftone screen.

5) Now the picture is ready and I can flatten the whole comic as one Bitmap file.

When I printed the comic from my own printer in the final size, the halftone screen seemed to work fine. Unfortunately in the printed anthology there was some moiré , like small boxes (it becomes clearer in real printed image) In principle the halftone sheet I made should have worked like an old Letratone sheet and the file being a true lineart should have printed out like I planned it. I am not able to say what the problem is. Did the printing house have their own settings or was the PDF file of the anthology faulty? I believe the antology was printed in digital printer. Would it have been different with traditional offset printer? Or maybe the maker of the comic fumbled? Educated guesses and foolproof information will be gladly accepted in comments.

EDIT: It seems that the  comic has been upscaled 6% from the original file. Could the reason really be this, as it has been bet in comments and elsewhere?

Tags: , ,

3 Responses to “Maailmanlopun rasterit / Apocalyptic halftones”

  1. Tero says:

    Joskus aikanaan, kun painotuotteita enemmän valmistin, digipainon kanssa oli sellainen ongelma, että rasterin tiheys piti sovittaa tarkasti juuri kyseiselle tulostimelle, tai kävi juuri kuten yllä. Offsetin kanssa moista ongelmaa ei ollut (tai ainakin rasteri sai olla todella paljon tiheämpää). Olin kyllä kuvitellut, että nykyisten digipainojen tarkkuus olisi vähintään riittävä, ettei tuohon pitäisi törmätä, joten tässä voi olla kyse jostain ihan muustakin.

  2. Jussi says:

    Itse painotuotetta näkemättä on vaikea sanoa varmasti, mutta näyttäisi siltä että tuota kuvaa on skaalattu virheellisesti jossain kohti painoprosessia. Onko kuva ollut taitto-ohjelmassa eksaktisti samalla DPI:llä (tai sen monikerralla) kuin mitä paino tulostaa? Yleensähän kuvan kokoa hienosäädetään taitto-ohjelmassa vähän isommaksi tai pienemmäksi riippuen koko aukeaman sommittelusta.

  3. Ossiili says:

    Joo, laitoinkin tuohon tekstiin jo päivityksen mutta sivua on tosiaankin suurennettu ennen painoon laittamista. Veikkaisin, että tämä on tapahtunut taiton aikana.

    Ilmeisesti pitää varmistaa tulevaisuudessa, ettei kuvan kokoon puututa. Samassa albumissa olevassa Marko Keräsen sarjakuvassa on myös käytetty rasteria mutta siinä ei näy vastaavaa moiréa.

Leave a Reply

About this blog

Kuvittaja Ossi Hiekkalan blogi. Uutisia, kuvituksia, taidekirjoja ja kaikkea kuvittamisesta.

Illustrator Ossi Hiekkala's blog. News, illustrations, art books and all things illustrated.

Search

Archive

Subscribe