Sorayama – Secrets Revealed

Sorayama Secrets Revealed / Airbrush Action Magazine

Sorayama Secrets Revealed / Airbrush Action Magazine

Ostin viime vuoden puolella legendaarisen japanilaisen kuvittajan Hajime Sorayaman DVD:n, jolla hän “paljastaa salaisuutensa”, eli näyttää kuinka yksi hänen maalauksistaan syntyy.

Hajime Sorayama on tunnettu ympäri maailmaa pinup-kuvistaan ja etenkin cromisista roboteistaan, jotka varsin usein ovat saaneet naisen muodon. Nämä olivat suosittuja aiheita etenkin 1980-luvun puolella. Nykyään Sorayama maalaa huomattavasti synkempiä ja BDSM-aiheisia pinup-kuvia. Hänen tekniikkansa on edelleen hyperrealistista mutta siinä näkyy selvemmin käden jälki.
Jostain syystä Sorayama yhdistetään kynäruiskun käyttöön vaikka se onkin varsin pienessä roolissa maalausten teossa. Suurimmaksi osaksi työt valmistuvat lyijykynän ja siveltimen voimalla. Aikaisemmin hän maalasi kuvansa usein B3-kokoiselle maalausalustalle (Crescent Board #200) mutta minulle hän kertoi näön heikentymisen vuoksi B2-kokoon. Jälki on kuitenkin yhtä lailla upeaa. Hän käyttää Liquitex -akryylivärejä, maalaten ohuita kerroksia. Ruiskua hän käyttää sävyjen tasoittamiseen ja voimistamiseen, siveltimenjälkien peittämiseen ja efekteihin. Vaikka meillä länsimaissa hän onkin saanut kynäruiskun mestarin maineen, ei hänen töitään kuitenkaan löydy japanilaisista airbrush-kirjoista. Mielenkiintoista kyllä, tämänkin DVD:n on julkaissut Airbrush Action Magazine.

Kuvitettava kuva on kinky-henkinen, mutta kuitenkin sieltä kiltimmästä päästä. Kahdella DVD:llä on materiaalia kolmeksi tunniksi, minä aikana nähdään kuinka kuva siirretään piirustusalustalle, sävyt rakennetaan lyijykynällä ja mustalla akryylillä ja varsinainen maalaus toteutetaan. Sorayama on nopea tekijä ja yllätyin nähdessäni kuinka suurpiirteisesti ja rennosti hän kuvansa toteutti. Varmasti tuhansien tehtyjen töiden kokemus näkyy selvästi. Kiinnostavaa oli myös se, kuinka ison osan ajasta tuo mustavalkoisen sävytyksen teko koko maalauksesta vie.

Mitenkään vauhdikkaaksi DVD:tä ei voi kutsua mutta jos tekniikka kiinnostaa, niin varmasti siitä saa riittävästi informaatiota.

Few months ago I bought a DVD that promised to “reveal secrets” by legendary Japanese illustrator Hajime Sorayama. It shows rather detailed way how he builds his painting from a sketch to a finished version. Although the DVD has been released by Airbrush Action Magazine, Sorayama does not use airbrush that much. His paintings are done mostly by pencil and thin acrylic layers painted with brushes. Hajime Sorayama is mostly known for his hyperrealistic pin-up paintings and sexy robots. The DVD is a good buy for those who like this kind of technique. There are no any real secret ninja techniques but you can see how surprisingly relaxed his working is.

Olen itse tavannut Sorayaman kerran hänen studiollaan ja viettänyt iltaa hänen ja muutaman muun kovan kuvittajan kanssa. Tästä kirjoitin aikaisemmin Japaninblogiini.

I have met Sorayama once in his studio and had a night out with him and some other top illustrators. I wrote about it in my Japan blog years earlier. Unfortunately it is all in Finnish but you can at leats enjoy the pictures.

24.6.2004

Tokyo 4- Tapaaminen Hajime Sorayaman kanssa.
Torstaina menimme vierailemaan Tokyo Museum of Contemporary Artsiin. Siellä oli Yoko Onon näyttely. Osa töistä oli samoja kuin muutama vuosi sitten Helsingin lasipalatsissa. Osia en ollut nähnyt aikaisemmin luonnossa. Mukana oli jopa puhelin, jonka kautta onnekas ystäväni Atte puhui Yoko Onon kanssa. Ylemmässä kerroksessa oli esillä perusnäyttely, joka myös on katsomisen arvoinen.

Minulla oli hienoinen tuskanhiki päästä takaisin hotellille vaihtamaan vaatteita, sillä erehdyin metrosysteemistä ja jouduin ostamaan uuden kalliin lipun ja säntäilemään paikasta toiseen. Tokion kuumuudessa ei säntäily ollut yhtään miellyttävää. Suihkun ja vaatteiden vaihdon jälkeen matkasin Osakiin, jossa tapasin Oda-sensein entisen oppilaan Miyake-sanin. Hän oli monien mutkien ja soitteluiden kautta suostunut viemään minut tapaamaan ehkä Japanin kuuluisinta kuvittajaa, Hajime Sorayamaa. Sorayama-san on ehkä tunnetaan länsimaissa 80-luvun puolella maalaamistaan seksikkäistä roboteista. Sittemmin hän on siirtynyt yhä enemmän maalaamaan Penthouselle hyvinkin rankkoja kuvia.

Sorayama-sanin työhuone oli tupasen täynnä kaikenlaista rihkamaa, useimmiten varsin härskisti laitettuina. Seinillä oli hänen omien teostensa ohella muiden kuuluisien kuvittajien kuvia.
Puhuimme kuvittajana olemisesta Japanissa. Jopa Sorayama-san, jonka voi arvella kuuluvan Japanin parhaiten ansaitseviin kuvittajiin, sanoi talouden vaikuttavan kuvituksiin. Nuoret tekevät halvalla ja hänen kaltaisiaan kalliita taitureita ei palkata niin paljoa. Eniten häntä työllistää Penthouse ja nykyään, kun internet on vähentänyt ylähyllyjen lehtien myyntiä, tietää se vähemmän tilauksia häneltäkään.

Sorayama signeeraa / Sorayama signs

Sorayama-sanin työpöytä oli yhtä täynnä tavaraa kuin koko muukin huoneisto. Hänellä oli työn alla yksi uusi maalaus Penthouselle. Tämä oli monien muiden rinnalla varsin kiltti. Tosin kauas on siinäkin päädytty parin vuosikymmenen takaisista pin-up -kuvista. Nykyään vaatimus näyttää olevan koko ajan rankempaan päin. Sääli, sillä minusta ne melko viattomat pin-upit ovat paljon sympaattisempia.

Toisin kuin yleensä luullaan, hän ei ole mikään ilmaruiskutaiteilija. Hän maalaa kuvansa 90-prosenttisesti siveltimillä ja ilmaruisku toimii vain apuvälineenä. Silti hänet kutsutaan monesti juuri esittelemään ilmaruiskun käyttöä.
Nykyään hän maalaa A2-koossa, koska silmät ovat huonontuneet. Aikaisemmin hänen yksityiskohtaiset maalauksensa olivat B3-kokoa. Sain nähdä muutaman klassikkotyönkin luonnossa ja olivathan ne makeita.

Sorayaman työpöytä / Sorayama's desk

Eikä makean massutus loppunut vielä tähän, sillä menimme kolmistaan Shinbashiin näyttelynavajaisiin. Ennen Shinbashia sain kuitenkin kokea pahimmillaan Tokion metrojen ahtauden. Kuvittelin jo ennen nähneeni, mitä se on, mutta nyt sain tuntea sen koko kauheudessaan. Junaliikenne oli jotenkin sekaisin ja seurauksena oli ainakin Yamanote-linjan ruuhkautuminen kotiin palaavista työntekijöistä. Ovelta käsin meidät survottiin ahtaalle kuin sardiinipurkkiin ja tilaa ei ollut kääntyä tahi tehdä ylipäänsä mitään muuta kuin yrittää estää joutumasta jalkoihin. Onneksi en ollut pienimmästä päästä vaan saatoin roikkua tangosta. Kauhuajatus olisi joutua sellaiseen paikkaan kun jossain iskisi paniikki.

Kimura, Sorayama, Seto & Miyake

Shinbashissa menimme Akira Seto -nimisen kuvittajan näyttelyyn. Hänen erikoisuutensa ovat vihannekset, kukat, hedelmät ja muut kasvit. Voin vilpittömästi vakuuttaa, etten ole nähnyt yhdenkään tekevän yhtä tarkkaa jälkeä kuin Seto-san. Hän on pikkutarkan maalaamisen ehdottomasti taita-vimpia tekijöitä koko maailmassa. Kasvit ovat viimeisen päälle valokuva-maisia, jopa aidompia. Kaikki on maalattu käsin.

Seto-san paljastui hyvin sympaattiseksi ja ujoksi mieheksi. Hän oli erittäin ystävällinen ja mielissään saamastaan huomiosta. Ilmeisesti arvostus vain ei ole rahallisesti kannattavaa, sillä hän on kuulemma varsin köyhä jopa kuvittajien joukossa. Nykyään ei porkkanoita piirtämällä rikastu, mikä on toki kovin valitettavaa. Hän on syntynyt väärällä vuosisadalla ja mante-reella. Alankomaalaisena asetelmamaalarina hän olisi pyörinyt rahoissa. Kuvassa vasemmalta lukien Kimura-san (joka on entinen Oda-sensein opiskelija ja erittäin taitava kuvittaja hänkin. Hän näki suuren vaivan, jotta pääsisin näihin tapaamisiin. Vaivaa aiheutin pilkälti minä itse huonolla japanillani), Sorayama-san, Seto-san ja Miyake-san.
Näyttelyn avajaisista siirryimme porukalla läheiseen kiinalaiseen ravintolaan, jossa oli ehdottomasti tylyin palvelu, mihin olen japanilaisessa ravintolassa törmännyt. Ruoka oli eteläisestä Kiinasta, eli tulisempaa kuin mitä kotoisissa Great Walleissamme tarjoillaan.
Keskustelu eteni paljolti kuvituksessa ja toki sain taas kertoa ihmeiden maa Suomesta, jossa syödään Joulupukin ratsuja ja talviyöt loimuavat revontulista. Hyviä neuvojakin sain, joskaan en kaikkia ymmärtänyt. Portfolioni sai kohteliaita kehuja, joskaan en tiedä kuinka paljon siitä oli pelkkää kohteliaisuutta. Neuvon, joka minulle annettiin, olin toki kuullut aikaisemmin: piirrä länsimaalaisia, sillä sen länsimaalaiset osaavat parhaiten. Loogista ja pitää paikkansa. Tänne on turha tulla tekemään sitä, minkä muut jo tekevät paremmin. Rahaa jäi yli laskun maksettuamme, ja jouduin tappelemaan, etten joutuisi ottamaan sitä vastaan. Se meni lopulta Seto-sanille. Ilta oli mielenkiintoinen ja jätti paljon ajateltavaa.

Tags: , ,

Leave a Reply

About this blog

Kuvittaja Ossi Hiekkalan blogi. Uutisia, kuvituksia, taidekirjoja ja kaikkea kuvittamisesta.

Illustrator Ossi Hiekkala's blog. News, illustrations, art books and all things illustrated.

Search

Archive

Subscribe