Still Life / 瀬戸照の静物

Akira Seto: Still Life

Akira Seto: Still Life

Tekijä Akira Seto
Kustantaja フレーベル館 2009
Koko 255 mm X 250 mm
Sivumäärä 119
ISBN 4577033976

Tapasin vuonna 2004 Tokiossa kuvittajan, joka vaikutti suuresti siihen, mitä tulisin tekemään myöhemmin, kun aloitin oman itsenäisen urani kuvittajana.

Akira Seto: Still Life

Akira Seto: Still Life

Hänen nimensä oli Akira Seto ja jopa sellainen ympäri maailmaa tunnettu japanilainen kuvittajasuuruus kuin Hajime Sorayama sanoi minulle pitävänsä Setoa Japanin ehdottomasti parhaana siveltimenkäyttäjänä. Menin Sorayaman kanssa Seton näyttelynavajaisiin Shinbashiin, missä hänen maalauksensa tekivät minuun suuren vaikutuksen. Hedelmät, vihannekset, kukat ja monet muut luonnon pienet ihmeet olivat niin uskomattoman aidonoloisia, että oli kuin ne olisi suorastaan voinut poimia kuvasta. Hän oli kuvannut kohteet äärimmäisen pikkutarkasti, huomioiden myös niiden epätäydellisyydet.

Akira Seto: Still Life

Akira Seto: Still Life

Seto osoittautui hyvin mukavaksi ja vaatimattoman oloiseksi herrasmieheksi. Hänen silmissään iskivät liekit, kun tuli keskusteluun eri maiden siveltimien paremmuus. Hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että japanilaisia siveltimiä parempia ei olekaan, minkä väitteen allekirjoitan myös omasta puolestani. Hän oli kuulemma köyhä kuin kirkonrotta, mikä oli minusta suorastaan pöyristyttävää, sillä ylivertaisilla kyvyillään kuvata kasveja hänen pitäisi olla voittamaton pakkauskuvitusten tekijä. Mutta kukaan ei ole profeetta omalla maallaan. Japanilaisten elintarvikkeiden etiketeissä ei juurikaan käytetä kuvituksia nykyään.

Akira Seto: Still Life

Akira Seto: Still Life

Seton tekniikka on työläs ja hämmästyttävän pikkutarkka. Hän rakentaa pienikokoiset kuvat ohuin akryylivärikerroksin sekä tuhansin pienin pistein. Näiden seurauksena kuvien värit loistavat ja kohde on erittäin kolmiulotteinen. Hän ei käytä referenssinä valokuvia vaan mallin on aina oltava aito. Seto tuntuu pitävän erityisesti nuutuneiden ja pilalle menneiden kasvien kuvaamisesta. Täydellinen ei ole kiinnostava.

Center left Hajime Sorayama and center right Akira Seto, 2004

Center left Hajime Sorayama and center right Akira Seto, 2004

2004 in Tokyo I met an illustrator who influenced me greatly in to what I would do later, when I started my own career as an illustrator. His name was Akira Seto and even the world famous Japanese illustrator master Hajime Sorayama told to me that he considered Seto the best brush painter in Japan. In Shinbashi I visited Seto’s gallery opening with Sorayama, and was highly impressed by the paintings. Fruits, vegetables, flowers and such little wonders of nature were so realisticly rendered that one could almost pick them from the paintings. Seto had portrayed them extremely meticulously, including the imperfections.

Seto turned out to be a very likable and modest gentleman. As the discussion turned to superiority of paintbrushes of different origins, his eyes sparkled. He insisted that there was no match for Japanese paintbrushes, an opinion that I share, too. I was told Mr Seto was penniless, which I found scandalous as his incomparable ability to portray plants should have made him the pre-eminent package illustrator. But no one is a prophet in his own land. In Japan, illustrations are nowadays rarely used in foodstuff packages.

Seto’s technique is laborious and amazingly finicial. His small illustrations consist of fine layers of acrylic colour and thousands of tiny dots. The result is a very three-dimensional picture with brilliant colours. Seto never uses photographs as references, but always an authentic model. He seems to be particularly interested in portraying plants that have gone bad. Perfect is not interesting.

Tags: , , , , , ,

Leave a Reply

About this blog

Kuvittaja Ossi Hiekkalan blogi. Uutisia, kuvituksia, taidekirjoja ja kaikkea kuvittamisesta.

Illustrator Ossi Hiekkala's blog. News, illustrations, art books and all things illustrated.

Search

Archive

Subscribe